Op de Dag van de Ondernemer staat de ondernemer centraal. Dit zijn onze ambassadeurs (2016 & 2017) Hele verschillende ondernemers, actief in uiteenlopende sectoren, maar allemaal met passie voor ondernemerschap, durf en doorzettingsvermogen. Ondernemen zit in hun dna.
foto’s door verbeeld.nl en Jeroen Poortvliet
Zijn bedrijf is dit jaar uitgeroepen tot de beste schoenmakerij van Nederland. De drijfveren van deze vakman: de onderneming, zijn familie en bijdragen aan duurzaamheid. ‘Iedereen die zijn schoenen laat repareren in plaats van ze weg te gooien is duurzaam bezig.’ ...
Een broekie van 17 jaar was Bert Regeling toen hij bij zijn vader in de schoenmakerij begon. Vader Bram Regeling startte de zaak in 1952 in het Overijsselse Gramsbergen. Zoon Bert zette het bedrijf in 1982 voort in Dedemsvaart, een stadje 15 kilometer verderop. In 1987 nam Bert Regeling de zaak helemaal over.
“Wij zijn gespecialiseerd in het repareren van rijlaarzen”, vertelt Regeling. Die laarzen zijn kostbaar en worden intensief gebruikt, waardoor ze relatief snel slijten. “Het repareren is een bewerkelijke en tijdrovende klus, waarvoor veel schoenmakers geen tijd kunnen of willen vrijmaken. Wij doen daar wel moeite voor. We bestellen speciale, stevige ritsen uit de Verenigde Staten. En we gebruiken de nieuwste technieken en machines.” De ondernemer presenteert zichzelf op internationale rijconcoursen. “Niet alleen de top van de Nederlandse ruiterwereld weet ons te vinden. Ook ruiters uit Saoedi-Arabië komen bij ons terecht.”
Leermeester
Dit jaar is het bedrijf van Regeling uitgeroepen tot beste schoenmakerij van Nederland. ‘Een bijzonder mooi ingericht bedrijf dat een prachtige kwaliteit levert’, aldus het juryrapport. De manier waarop Regeling met zijn klanten én personeel omgaat, oogst ook lof. De ondernemer heeft zijn winkel jarenlang opengesteld als leerbedrijf: een plek waar mbo-studenten ervaring kunnen opdoen. “Ik laat ze rouleren door het hele bedrijf, op verschillende plekken, zodat ze alle technieken kunnen leren. Natuurlijk maken ze soms een foutje maar dat hoort erbij.”
Vijf medewerkers telt de schoenmakerij nu, van wie twee voormalige studenten. De ondernemer vindt het belangrijk om zijn kennis over te dragen, want het vak van schoenmaker wordt zeldzaam. Er zijn ongeveer 600 schoenreparateurs in Nederland.
Afvalberg
Duurzaamheid is voor Regeling een belangrijke drijfveer om zijn vak uit te oefenen. “Als je schoenen laat repareren, ben je sowieso duurzaam bezig. Er zijn 18 miljoen mensen in Nederland, die minimaal twee keer per jaar nieuwe schoenen aanschaffen. Slechts 10 procent van het aantal schoenen wordt gerepareerd. Dan kun je wel uitrekenen hoeveel er bij het vuilnis belanden. Ik vind het mooi dat ik een bijdrage kan leveren om de afvalberg te verkleinen.”
Sinds 3 jaar werkt hij samen met Stomerij.nl, die 1.700 servicepunten kent door heel Nederland. Daar geven mensen hun kleding af om te laten reinigen. “Op zo’n 160 punten nemen zij behalve stoomgoed ook schoenen aan, ter reparatie. Die komen dan bij ons terecht. We zijn nu depots aan het opzetten van Friesland tot Overijssel. Dat aantal punten willen we uitbreiden, ook naar het westen van Nederland. Mensen die ver moeten lopen om hun schoenen te laten repareren, zullen dat niet zo snel doen. Zo simpel is dat. Met die depots willen we stimuleren schoenen toch een tweede kans te geven.”
Nieuw bloed
Tot voor kort zette Regeling zich in als bestuurslid voor de inkoopvereniging VSS (Vakgroep Schoenreparatie Specialisten) groep 70, waar hij jarenlang voorzitter is geweest en de PR op zich nam. Voorzitter is hij niet meer – drukke werkzaamheden noopten Regeling daarmee te stoppen. “Jammer. Aan de andere kant: plek maken voor nieuw bloed is altijd goed. Anders krijg je steeds maar dezelfde mensen in dezelfde functies.”
Nieuw bloed is er ook in zijn eigen bedrijf. Zijn oudste dochter van 28 jaar werkt mee in de zaak. “Ze is creatief, ze kan alles. En ja, ze wil de zaak overnemen in de toekomst. Daar ben ik blij mee, want ik wil wel dat het bedrijf in de familie blijft. Of ik het tegen die tijd los kan laten? Dat wordt lastig, denk ik. Maar ik zal wel moeten.” Voorlopig is er van stoppen absoluut geen sprake. De eigenaar van de beste schoenmakerij van Nederland is daarvoor nog veel te actief bezig.
Naam: Bert Regeling
Ondernemer sinds: 1987
Gestart met Bert Regeling Schoenreparatie: 1987
Aantal medewerkers: 5
Ondernemersheld: “Ik heb niet echt een persoon voor ogen. Bewondering heb ik voor ondernemers die écht iets nieuws in de markt zetten, of die zich inzetten voor duurzaamheid.”
Droom: “Dat ik gezond mag blijven, en dat we in de toekomst mogen toewerken naar een mooie schoenmakerij die landelijk actief is.”
Zorgen dat mensen een goede nachtrust krijgen - Lisette Goddrie put er voldoening uit. Met haar man runt ze slaapspeciaalzaak Passie voor Slapen in Alphen aan den Rijn. Wat haar verder aan het hart gaat: de lokale ondernemersbelangen. Daar zet ze zich vol voor in. ...
Bijna iedereen in Alphen aan den Rijn kent Passie voor Slapen. De slaapspeciaalzaak bestaat al meer dan 20 jaar. Het is Goddrie’s echtgenoot Kees die de zaak begint destijds nog een kledingkastenwinkel. “Mensen vroegen steeds vaker of we ook bedden konden leveren die pasten bij de kasten”, vertelt Lisette Goddrie. De ommezwaai naar bedden is dan gauw gemaakt.
“Bedden en matrassen verkopen is specialistisch werk. Je neigt soms naar een gezondheidszorgachtige benadering. Wanneer iemand niet lekker slaapt, of wanneer mensen rugklachten krijgen vanwege een slecht matras, dan heb je een probleem. Mensen functioneren daardoor minder goed, ook op het werk. Goede nachtrust is zo belangrijk.”
Goddrie voegt zich later bij haar echtgenoot in de beddenspeciaalzaak. Ze werkt eerst als recruiter en HRM-manager bij ICT-bedrijven. Na haar eerste kind wil Goddrie minder uren draaien, maar dat kan niet bij het bedrijf waar ze werkt. “Ik dacht: dan ga ik mijn man tijdelijk steunen.” Ondertussen is ze alweer ruim 15 jaar ondernemer. “Dit werk geeft me voldoening.” Goddrie is een duizendpoot, die zich bezighoudt met inkoop, marketing, personeelszaken, en de styling van slaapkamers. “Ik vind het belangrijk om met alle facetten van ondernemen bezig te zijn. Die diversiteit en afwisseling, daar geniet ik van.”
Weg met de outlet
Voldoening haalt Goddrie ook uit haar inzet voor – lokale – ondernemersbelangen. Niet voor niets is ze actief bij haar brancheorganisatie. Onlangs doemden er plannen op om een groot outletcenter à la Roermond en Bataviastad te vestigen in Alphen aan den Rijn. “In onze gemeente staat de retail onder druk. Er zou veel leegstand kunnen komen door de komst van zo’n center. Je helpt lokale ondernemers er echt niet mee om dan ‘outletgoederen’ tegen spotprijzen aan te bieden. Bij outletcenters gaat het om heel specifiek publiek. Mensen komen, vaak van ver, naar één plek en vertrekken weer. Ze zorgen niet voor extra toeloop naar de winkels eromheen. Ik heb me actief verzet tegen de komst van dat outletcenter. Ik spoorde lokale ondernemersverenigingen aan om een standpunt in te nemen, om samen op te trekken. Daarbij spraken we veel met de lokale pers en met de gemeente.” Alle inspanningen wierpen vruchten af. De megakoopjesstore komt er niet meer. Haar inspanningen voor de brancheorganisatie vindt ze inspirerend. “Je bent goed op de hoogte van alle politieke en maatschappelijke ontwikkelingen. Je kunt een kijkje nemen bij andere branches, leren hoe zij bijvoorbeeld omgaan met zaken als online marketing of social media.” Met andere woorden: je steekt er altijd wat van op.
Zomervakantie
Goddrie voelt zich sowieso betrokken bij haar ‘Alphen’. In de zomervakantie wordt in de stad het Vakantiespel georganiseerd, waarbij zo’n 1.700 kinderen een week lang op speurtocht gaan, balspellen doen, t-shirts versieren. “Wij zijn een van de sponsors van het evenement. Ook steunen wij de lokale stichting Alphense Sinterklaas Journaal. Verder bieden we andere lokale stichtingen transport aan – we hebben een vrachtwagen – indien nodig.” Ze vindt het niet meer dan logisch dat zij zich als ondernemer inzet voor de stad. “Als lokale klanten jou steunen, dan heb je de verplichting iets terug te doen, om de regio te helpen ontwikkelen.”
Politieke ambities
In de toekomst wil Goddrie zich politiek actiever opstellen, en wel door zich aan te sluiten bij de lokale partij Nieuw Elan. “Kernwoord van die partij is daadkracht. Nieuw Elan wil dicht bij de mensen staan. Dat past in de manier waarop ik onderneem. Soms kan het in de politiek maanden of zelfs jaren duren voor er beslissingen zijn genomen. Ik zou meer daadkracht willen zien in de gemeentelijke politiek, meer effectiviteit. Hopelijk kan ik daar in de toekomst een bijdrage aan leveren.”
Naam: Lisette Goddrie
Gestart met Passie voor Slapen in: 2001
Aantal medewerkers: 7
Ondernemersheld: “Ik heb er twee. Allereerst Simone van Trojen, oprichter van onlinejurkenwinkel La Dress. Die winkel is sterk qua merk, gezicht en assortiment. Nummer 2 is Linda de Mol, die vanuit een magazine een online mediabedrijf heeft opgezet. De manier waarop zij persoonlijke verhalen inzet als marketingtool, daarvan leer ik veel.'”
Droom: “Ik hoop dat ik op een leuke en innovatieve manier kan blijven ondernemen. Dat ik heel lang kan blijven doen wat ik nu doe.'”
Wat doe je als je een succesvol horecaondernemer bent? Dan deel je je succes met de samenleving, vindt Frans van Hall, eigenaar van de HALL in Woerden. ...
Middenin een bedrijventerrein in het Utrechtse Woerden staat een kolossaal stalen gebouw, het Intechnium. Vroeger huisde er een kenniscentrum voor de techniek. Nu vind je er een hip, modern restaurant, een cateringbedrijf én een evenementenlocatie. Allemaal onder één noemer: de HALL. Oprichter Frans van Hall: “Het is een plek waar mensen samenkomen in de breedste zin van het woord. Het is voor burgerEI en zakenlui, zoals wij in ons restaurant zeggen. Iedereen kan bij ons goed en lekker eten. We koken met verse ingrediënten en zonder zakjes. Geen poespas.”
Weilanden
De ondernemer is niet altijd een horecaman geweest. Van Hall begint zijn werkende leven als software-expert. Steeds meer beseft hij dat zijn hart ligt bij “lekker koken”. In 2011 gooit de IT-er het roer om en begint met Buurman en Buurman. “Een soort Tafeltje Dekje, met versmaaltijden aan huis, maar dan met goed kwaliteit eten.” Ze leveren onder meer aan buitenschoolse opvang en verzorgingstehuizen. “Ik startte met een pot en een pan en een paar tientjes.” Anno 2017 draait de Woerdense ondernemer bijna een miljoen euro omzet met alle food activiteiten. Buurman en Buurman bestaat nog steeds. En Van Hall is eigenaar van Lange Tafels in het Gras, die catering verzorgt op “ongebruikelijke plekken”, zoals een weiland of een stadspark. Apetrots is de ondernemer op al zijn initiatieven. “Het is mooi als je dingen voor elkaar krijgt. Succesvol zijn geeft een kick.” Maar daar blijft het niet bij. Van Hall wil de samenleving laten mee profiteren. “Dat voelt gewoon goed. Niet alleen aan jezelf denken als je zaken goed gaan.” Lacht: “Misschien zou ik commerciëler moeten zijn.”
Stichting Semmy
Wat Van Hall dan zoal doet? Hij steunt onder meer de Woerdense Stichting Semmy. Die zamelt geld in voor onderzoek om de levensverwachting van kinderen met hersenstamkanker te verlengen. De stichting kreeg landelijke bekendheid door de nagellakactie van Tijn bij Serious Request van 3FM. Jaarlijks organiseert Semmy een toernooi voor jeugdteams uit het hele land. “Dit jaar verzorgden we de catering tijdens het evenement. Alle opbrengsten gingen naar de stichting. En we bakten Semmy Burgers in ons restaurant. Van elke burger die je kocht, ging er 1 euro naar de Stichting Semmy.”
Maatschappelijke ruilbeurs
In oktober stelt de HALL een van zijn locaties beschikbaar voor de Beursvloer Woerden, een maatschappelijke ruilbeurs die elk jaar wordt gehouden. Organisaties, verenigingen, bedrijven en lokale overheden komen samen onder de vlag ‘Samen voor Woerden’. “Er wordt niet gehandeld in geld. Deelnemers ruilen materiaal met elkaar, kennis, geven toegang tot elkaars netwerk.” Zo bakten mensen van Digiteam Woerden – een bedrijf voor mensen met een lichamelijke handicap – vorig jaar twee taarten en ruilden die voor een opgeknapte fiets. Een koor trad op voor het personeel in een gereedschapwinkel, in ruil voor gereedschap.” Van Hall: “Wij faciliteerden een evenement voor de Meiden van Breuren, een lokale vrijwilligersorganisatie die zich inzet voor onder meer vrouwen met borstkanker. De meiden hielpen ons daarna met serveren in het restaurant.” In 2016 is er voor ruim 100.000 euro aan maatschappelijke waarde uitgeruild, aldus Van Hall.
Van huis uit meegekregen
Waar komt die maatschappelijke bevlogenheid van de ondernemer vandaan? “Mijn moeder werkte als vrijwilliger bij het Rode Kruis en voor de Zonnebloem. Misschien heb ik het van huis meegekregen. En ik ben ook gewoon een zorgzaam type.” Van Hall vindt het iets van deze tijd, om zich in te zetten voor de samenleving. “Verenigingen krijgen niet meer zomaar subsidie van de overheid. De zorg is overbelast. Je moet kijken naar andere mogelijkheden om mensen te steunen, en het bedrijfsleven kan helpen. Met kleine dingen kun je al veel bereiken. En als het goed met je gaat, waarom zou je niet anderen daarin laten delen?”
Naam: Frans van Hall
Ondernemer sinds: 2010
Gestart met horecaconcept de HALL in: 2016
Aantal medewerkers: 15 vaste mensen
Website: dehall.nl
Ondernemersheld: “Ik heb niet echt een held. Ondernemers die hun ziel in het ondernemen gooien en daarbij de maatschappij niet uit het oog verliezen, zijn de motor van onze wereld. Dus die moeten we allemaal koesteren. In Woerden is Frank van der Heijden, de eigenaar van het Intechnium gebouw, een maatschappelijk betrokken ondernemer.”
Droom: “De wereld goed en betaalbaar eten serveren. Nu in Nederland en België, later misschien een mooi project in een arm land.”
Hoe maak je contact met ouderen die lijden aan vergevorderde dementie? Hoe krijg je aansluiting met mensen die niet goed kunnen communiceren? De CRDL (spreek uit: cradle) van ondernemer Ger Schuivens helpt dat contact mogelijk maken. ...
De media kopten er onlangs nog mee: een kwart van de ouderen in verpleegtehuizen komt zelden of nooit buiten. Een op de zeven ouderen krijgt nooit bezoek. “Sociaal isolement is een groot probleem in de huidige samenleving”, weet Ger Schuivens. Hij is directeur van het bedrijf CRDL, maker van het gelijknamige product.
De CRDL lijkt in eerste instantie op een modern houten kunstwerk in de vorm van een schaal. Maar deze ‘schaal’ geeft geluid. Dat geluid ontstaat als twee (of meer) mensen elkaar aanraken via het object. “Zo maak je op een andere manier contact met mensen die niet of nauwelijks kunnen communiceren. Ouderen met dementie bijvoorbeeld, mensen met autisme of een verstandelijke beperking. Hoe reageert diegene op jouw aanraking, en op het geluid dat daarbij ontstaat? Het gaat om de respons, de glimlach en herkenning die het instrument teweeg brengt.”
Het idee voor de CRDL komt van Schuivens’ zoon Dennis en diens vriend Jack Chen. Beiden volgen in 2012 de masteropleiding Architectuur en Ontwerp aan het Sandberg Instituut, dat verbonden is aan de Gerrit Rietveld Academie. Als afstudeeropdracht onderzoeken beide jongemannen hoe ontwerpen de kwaliteit van leven kunnen verbeteren van mensen met dementie. Drie maanden draaien ze mee in een Haarlemse zorginstelling.
Schuivens sr. raakt geïnteresseerd in het project van zijn zoon. Hij klopt bij de ontwerpers aan. “Ik vroeg hen op de man af of ze bezig waren met een studentikoos zolderkamerproject, of dat ze er serieus mee verder willen.” Het laatste blijkt het geval. Ze laten Schuivens sr. aan boord. Chen en Schuivens jr. houden zich bezig met productie en productontwikkeling. Schuivens sr. richt zich op de vraag: hoe zetten we de CRDL in de markt? Na vier jaar testen en prototypes ontwikkelen, gaat in 2016 de eerste CRDL in productie.
Voor Ger Schuivens voelt CRDL als thuiskomen. “Mijn werk in de zakelijke dienstverlening…ik zag dat vooral als werk. Je bent als bedrijf en persoon inwisselbaar. Bij CRDL heb ik het gevoel dat ik echt een verschil kan maken. We bezoeken zorginstellingen, geven demonstraties. We maakten eens kennis met een bewoonster die al een half jaar niet reageerde op familie. Ze lachte niet, kneep niet in handen, toonde geen vriendelijke oogopslag. Maar via de CRDL was er ineens wèl die respons. De emoties lopen dan hoog op, vooral bij familieleden. Ik trek me terug op de achtergrond, maar het raakt me. Ik heb het gevoel dat ik 35 jaar stage heb gelopen teneinde dit werk te kunnen doen. Al mijn ervaring valt nu op zijn plaats. Daar ben ik dankbaar voor.”
Website: crdlt.com
Het lag eigenlijk helemaal niet in de lijn der verwachtingen dat Paulina Logchies het gelijknamige familiebedrijf in renovatie en onderhoud van vastgoed zou overnemen. ...
Ze werkte, via een ZZP constructie, als interim-manager bij de A-merken van ons land zoals Heineken, Telfort en KPN. Maar helemaal bevredigend was dat toch niet.
“Je wordt aangenomen voor een bepaalde opdracht. Maar ze benutten niet je hele talent. Als ZZP-er zat ik daardoor voor mijn gevoel aan mijn plafond, ondanks dat ik bijleerde en bijschoolde.” Paulina volgde in 2012-2013 een opleiding hoger management. Daarvoor deed ze onderzoek bij het onderhoudsbedrijf van vader Dick dat door opa Dick in 1960 als eenmansbedrijf was gestart. Ze vond dat, om te overleven, er meer marktgericht en naar buiten toe opgetreden moest worden. Het MT pakte destijds echter niet daadkrachtig door. Voor haar vader de aanleiding om te vragen of ze niet toch in de zaak wilde komen. De rest is geschiedenis. Begin 2014 kreeg Paulina de algehele leiding en ging vader Dick met pensioen. “Ik ben de uitdaging aangegaan.”
Wie is Paulina Logchies?
Paulina is sinds 2014 directeur van het bijna 60 jaar oude familiebedrijf Logchies Renovatie & Onderhoud. Het bedrijf richt zich op de vastgoedmarkt.
Leeftijd: 42 jaar
Aantal medewerkers: ongeveer 100 in vaste dienst, daaromheen een flexibele schil van 30.
Studie: hogere managementopleiding, diverse marketing en managementopleidingen.
Website: logchies.nl
Ik bedank op de Dag van de Ondernemer: mijn vader. Omdat hij mij de kans en ruimte heeft gegeven om te kunnen ondernemen.
Lees hier het hele interview met Paulina Logchies
Een bijbaan tijdens zijn studie economie in het bedrijf dat zijn vader net had opgericht. Zo begon in 1990 de liefde van Dennis Mortier voor het mkb. “Ik ben nooit meer weggegaan.” Sinds 2008 staat hij samen met zijn broer Arian ook formeel aan het roer van Consolid, na enkele jaren te hebben meegedraaid in de directie. ...
Hun vader wilde na het overlijden van hun moeder zijn leven een andere wending geven. “We hadden kunnen verkopen aan een grote uitzendorganisatie. En daar in dienst kunnen gaan als werknemer. Het bedrijf had ook toen een mooie klantenportefeuille. Maar mijn broer en ik wilden zelf doorgaan. Dit was onze kans, het was nu of nooit.”
Achteraf gezien, zegt Dennis, is dit altijd het soort werk geweest dat hij wilde doen. Verantwoordelijkheid dragen. Ook in moeilijke tijden. Het bedrijf werd de broers niet in de schoot geworpen. “We zijn een jaar met het proces bezig geweest, hebben in een zakelijke sfeer onderhandeld over de condities. Er was ook nog een compagnon in het spel, het ging niet alleen om overdracht van vader op kind.” Inmiddels was ook de recessie uitgebroken. “De uitzendbranche is een heel gevoelige sector. We voelden het meteen.” Vanaf 2011 braken weer betere tijden aan en kent Consolid alleen nog maar succesvolle jaren. “We zijn zelfs verdubbeld in omvang ten opzichte van 2008.” De kroon op het werk kwam in het jubileumjaar 2015 met de STOOF Leerwerkprijs.
Dennis noemt zichzelf ‘van nature nieuwsgierig’. Zo ontwikkelt hij zich ook in zijn ondernemerschap. “Ik volg veel, lees, ga naar congressen, zit op internet. Je moet bijblijven in je vak.” Daarnaast is Dennis actief bestuurslid van zijn brancheorganisatie, de ABU. “Ik spreek daar veel met anderen, ook grote bedrijven. Wat ik hoor vertaal ik naar mijn eigen bedrijf. We kunnen van elkaar leren, in het samenspel ontstaan goede oplossingen. Grote bedrijven hebben vaak een wat breder blikveld. Het is een wisselwerking.” Die open cultuur stimuleert Dennis ook bij Consolid. “Iedereen moet zich kunnen uitspreken. We zijn een familiebedrijf, er werken een aantal familieleden bij ons en ook de dochter van de voormalig compagnon. Maar ik merk het ook aan andere medewerkers die hier al een tijdje werken.” Nieuwe werknemers krijgen twee keer per jaar een ‘on boardingsprogramma’ aangeboden. Ze trekken dan een dag op met de directie en worden wegwijs gemaakt in de 25-jarige geschiedenis van Consolid. “Ik vertel dan ook altijd dat ik nieuwsgierigheid verwacht. Ik kan niet tegen een houding van “We doen het nu eenmaal altijd zo.” Blijven ontwikkelen geldt ook voor Dennis’ personeel.
Wie is Dennis Mortier
Dennis Mortier is samen met zijn broer Arian eigenaar van Consolid, uitzend- en detacheringsbureau en ‘mini-vakschool’ voor bus- en vrachtwagenchauffeurs.
Leeftijd: 47 jaar
Medewerkers: 150, verdeeld over 10 vestigingen. Zendt zo’n 3500 vakmensen uit.
Website: consolid.nl
Winnaar in 2015 van de Leerwerkprijs van STOOF (scholingsinstituut uitzendbranche).
Ik bedank op de Dag van de Ondernemer: Sander Arts van Uselab. Hij heeft veel voor ons gedaan op het gebied van internet het afgelopen jaar. We kunnen daarmee een nieuwe stap maken in online ondernemen.
Lees hier het hele interview met Dennis Mortier.
“Heel veel dingen, maar geen focus”. Zo omschrijft Erwin Binneveld zijn leven als ondernemer tot 2011. Samen met zijn vrouw Mirjam Bestebreurtje bestierde hij de bakkerij van zijn ouders, die ze in 2000 hadden overgenomen. ...
Maar ook drie supermarkten en een kleine Hema, een adviesbureau en hij ontwikkelde concepten. Het roer ging radicaal om.
Anno 2016 is van de oorspronkelijke winkels alleen die op het universiteitsterrein van Utrecht overgebleven. Erwin is zijn passie gevolgd, studenten. “Ik heb eerst advies gevraagd in mijn netwerk.” In gesprek met universiteiten ontwikkelde zich al een tijd de gedachte dat alleen onderwijs aanbieden op een moderne campus in de concurrentieslag om de student, zeker ook de buitenlandse, onvoldoende is. Er moeten ook sportactiviteiten mogelijk zijn, en, niet onbelangrijk: retail. Drie maanden later was de formule SPAR University geboren. “Zo’n fijn gevoel. ” De eerste winkel opende in 2013 op het terrein van de VU in Amsterdam. “We waren al tien jaar in gesprek met elkaar. Er kwam nog een oude mail op de proppen.” Het eerste schaap was over de dam. De rest volgde snel.
Zes SPAR University winkels zijn er nu op de universiteitsterreinen van Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. De negende opent september volgend jaar in Delft, nadat eerst de tweede in Eindhoven en Nijmegen zijn geopend. En daarbij volgen zij het studentenleven op de campus: CampusLife. “Het gaat om een goed verhaal richting je doelgroep, waar gaat de wereld heen? Vanuit die visie: wat doe je dan?” De inrichting en het taalgebruik van de winkels en de social media sluiten aan bij de beleving van studenten. Bijzondere en ludieke acties lokken jongeren naar de winkel.” In 2015 werd Erwin beloond voor zijn visie. “We wonnen de ZO2Z Award.” Vakgenoten kiezen in deze prijs van brancheorganisatie Vakcentrum wie met deze tweejaarlijkse prijs naar huis mag. “Ze zagen dat het anders was, vernieuwend, radicaal. De traditionele supermarkt bestaat niet meer.”
Wie is Erwin Binneveld?
Erwin Binneveld is samen met zijn echtgenote Mirjam Bestebreurtje in 2013 oprichter van SPAR University, een formule met Grab&Go SPAR supermarkten in universiteitsgebieden (inmiddels 6 winkels, met nog 3 in de planning tot medio 2017).
Leeftijd: 45 jaar
Medewerkers: 125
Winnaar ZO2Z Award 2015 van brancheorganisatie Vakcentrum, waarbij collega-ondernemers kiezen.
Ik bedank op de Dag van de Ondernemer: mijn vader. Sjaak Kranendonk, CEO van SPAR en Niels Bader van de SpiegelGroep die mij ieder op een eigen manier ondersteunen in mijn ondernemerschap. Ze hebben mij wijsheden gegeven om de focus te zoeken en mijn plannen te realiseren.
Lees hier het hele interview met Erwin Binneveld
Als jonge vrouw, met een diploma van de modevakschool op zak, droomde Müfide Halaceli van een carrière als couturier. Maar in Nederland begin jaren tachtig zag ze vooral spijkerbroeken en t-shirts om zich heen. Het werd daarom de kappersschool. Dat ging niet zonder slag of stoot. ...
“Ik moest stage lopen, maar kreeg nergens een plek. Ik was al 23, een late leerling en moeder van twee kinderen. Dat schrok werkgevers af.” Extra gemotiveerd ging Müfide zelf “continue oefenen en aan wedstrijden mee doen”. Toen ze eindelijk een baan kreeg bleek ze het vak zo goed onder de knie te hebben dat ze in 1990 bij de Wereldkampioenschappen in Rotterdam de tweede prijs won voor progressief kapsel. “Heel blij kwam ik er de zaak mee binnen. Mijn baas vond het echter ‘een momentopname’.” De spreekwoordelijke druppel. “Ik dacht: ik begin voor mezelf.” Geen moment spijt heeft Müfide ervan. “Ik opende op 18 oktober 1990. Voor de Kerst had ik al vier medewerkers!”
Wie is Müfide Halaceli?
Müfide Halaceli is eigenaresse van Müfide Hair & Art in Hengelo en Enschede, met naast kapsalon ook een spa-afdeling en een Hair Academy. Müfide is verantwoordelijk voor bijzondere kunstprojecten zoals een remake van de Nachtwacht “met uitsluitend krachtige vrouwen.”
Ik bedank op de Dag van de Ondernemer: ‘Gillian Tans, de CEO van Booking.com. Sinds 2002 is zij directeur en onder haar leiding is het bedrijf uitgegroeid en actief in 173 landen. Zij geeft vrouwen in haar bedrijf kansen en moedigt ook andere vrouwen aan carrière te maken. Een goed voorbeeld’.
Lees hier het hele interview met Müfide Halaceli
“De beste beslissing ooit!” Dat zegt Fried Kaanen over de stap 15 jaar geleden van directeur in dienst van een groot bedrijf naar het opzetten van een eigen bedrijf. Nooit zal hij meer voor een baas werken. ...
“Ik ga elke dag met een glimlach naar mijn werk. Die drang om zelfstandig te zijn had ik van nature al. Ik regel het liever zelf, wil niet afhankelijk zijn, ingekneld. Liever een kleine baas dan een grote knecht.”
Bij het bedrijf van Fried worden scharnieren op maat gemaakt voor industriële toepassingen. Oorspronkelijk was Bosch Scharnieren een familiebedrijf, maar de tweede generatie had geen opvolgers. “We hebben nog wel het karakter van een familiebedrijf. We vieren samen successen of pinken met zijn allen een traantje weg.” Fried noemt nog een karaktereigenschap van een familiebedrijf: het lange termijndenken. “Het gaat niet om een bonus of de maximale winst. We willen de waardering van onze klanten. Een schouderklopje is het mooiste wat er is!”
Wie is Fried Kaanen?
Fried Kaanen is eigenaar van Bosch Scharnieren in Doetinchem
Ik bedank op de Dag van de Ondernemer: ‘Af en toe kom je iemand tegen die een schok heeft gehad tijdens de economische crisis, maar dat te boven is gekomen en een nieuwe toekomst tegemoet gaat. Zo iemand verdient een hele grote pluim.’
Lees hier het hele interview met Fried Kaanen
Vader Van Eijk wilde niet dat zijn dochter Carla na de middelbare school naar de slagersvakschool ging. Dus werd het een studie economie en een carrière in het bedrijfsleven. ...
Maar een slagershart verloochent zich niet. Klanten konden Carla nog steeds iedere zaterdag achter de toonbank vinden. En toen vader in 2011 aangaf het stokje over te willen geven, kwam haar droom om de zaak over te nemen, samen met haar broers, alsnog uit.
Sindsdien combineert ze kennis met ambacht. “Geen moment spijt gehad. Eigen ondernemer zijn is zó leuk! Zelf een mooie winkel opbouwen, je eigen strategie bepalen. Ondernemen moet je durven. Je moet passie hebben, een visie, een missie.” De slagerij haalt prijs na prijs en behoort tot de beste zeven van Nederland. Begin september hebben de slagers een hele nieuwe winkel geopend.
Wie is Carla van Eijk?
Carla is samen met haar broers Walter en Ronald eigenaar van Slagerij Aad van Eijk in Voorschoten
Ik bedank op de Dag van de Ondernemer: ‘Mijn vader! Voor deze kans, dat we met zijn allen de zaak hebben kunnen overnemen.’
Lees hier het hele interview met Carla van Eijk