Blog Arno Lubrun, Facebook

Dag van de Ondernemer

Onze economie draait op ondernemerschap. Mensen die innovatieve ideeën hebben, hun nek durven uit te steken, risico’s durven nemen. Mkb’ers lopen hierin voorop. Zij zijn de motor van vooruitgang. Als partner van de Dag van de Ondernemer vindt Facebook het belangrijk dat mkb’ers in het zonnetje worden gezet. Het is onze missie om mensen dichter bij elkaar te brengen en te verbinden.

Bijvoorbeeld door lokale gemeenschappen te versterken. En dat is precies wat mkb’ers doen. Nederland telt 1,5 miljoen ondernemers in het mkb; zij vormen de spil van de gemeenschap.

Met ruim 10 miljoen gebruikers in Nederland is Facebook een podium waar ondernemers hun klanten kunnen bereiken en, omgekeerd, waar consumenten dichter bij bedrijven komen. Uit onze statistieken blijkt dat 86 procent van de Nederlandse gebruikers in contact staat met een mkb’er die een bedrijfspagina heeft aangemaakt op Facebook. Dit betekent dat zij het bedrijf volgen op Facebook, reageren op berichten of berichten van dit bedrijf delen met hun eigen netwerk.

En dit beperkt zich niet tot onze eigen landsgrenzen alleen. Een goed voorbeeld is Aurum Brothers, een bedrijf uit Drunen dat armbanden maakt voor mannen. Ooit startten zij hun business vanuit een garage, inmiddels exporteren zij met inzet van Facebook naar ruim 40 landen. Of Veloretti, dat vijf jaar geleden startte met het online verkopen van fietsen. Vandaag de dag leveren de Amsterdamse ondernemers hun fietsen in heel Europa.

Het bewijst volgens mij dat wij er zijn voor alle bedrijven. Groot en klein. Gevestigde partijen en startups. Het is ons doel bedrijven zo goed mogelijk te helpen om succesvol te zijn.

Begin deze week maakten wij bijvoorbeeld bekend dat we nieuwe toepassingen introduceren om het bedrijven nog makkelijker te maken in contact te komen met hun klanten. Waar ter wereld zij zich ook bevinden. Zo kunnen bedrijven in campagnes meerdere talen instellen; Facebook matcht vervolgens de juiste taal aan de juiste persoon. Ook kunnen meerdere steden boven een bepaalde populatie tegelijkertijd benaderd worden met een campagne. Dit bespaart veel tijd en uitzoekwerk. Zo zijn wij als faciliterend platform constant in beweging om bedrijven optimaal te kunnen bedienen.

Met de Dag van de Ondernemer worden ondernemers op het podium gezet door hun trouwe klanten. Wij vinden het belangrijk dat deze ondernemers de waardering krijgen die zij verdienen. Daarom zijn wij verheugd partner te zijn van dit initiatief.

Arno Lubrun
Country Manager Facebook Benelux